Οι εγγραφές στο Robotakia Summer Camp 2024 συνεχίζονται!

Για αυτό το καλοκαίρι, ετοιμάσαμε για τους μαθητές μας, με πολλή αγάπη και κέφι, ένα μοναδικό Summer Camp!
Μάθε περισσότερα

Οι μαθητές από τα “Προχωρημένα εργαστήρια κατασκευών και προγραμματισμού για παιδιά Νηπιαγωγείου” πήραν μέρος στο φεστιβάλ Robotakia 2024 με μια αυτοδημιούργητη μακέτα που είχε ως θέμα της ένα θεματικό πάρκο! 

Εκπαιδευτικά οφέλη 

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική τις τελευταίες δεκαετίες αποτελεί ένα ρηξικέλευθο εργαλείο το οποίο βοηθάει στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων και συνάμα ενεργοποιεί τους γνωστικούς μηχανισμούς μάθησης.  Σε αυτό το σημείο κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί το γεγονός ότι οι θεωρίες μάθησης του εποικοδομισμού (Piaget) και του κατασκευαστικού εποικοδομισμού (Papert) αποτελούν την βάση της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.  Σκοπός του κατασκευαστικού εποικοδομισμού είναι να εφοδιάσει τους μαθητές με τα κατάλληλα εργαλεία τα οποία θα τους βοηθήσουν στον εντοπισμό και την διόρθωση των λαθών τους αλλάζοντας παράλληλα και την συμπεριφορά τους. Η θεωρία του Papert πάνω στην οποία στηρίζεται η Εκπαιδευτική Ρομποτική, βασίζεται στην αξιοποίηση του σφάλματος και την τροποποίηση της συμπεριφοράς. Επίσης, η Εκπαιδευτική Ρομποτική αποτελεί ένα καινοτόμο  εκπαιδευτικό εργαλείο για την διδασκαλία των μαθημάτων που σχετίζονται με το STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) τα οποία θα παίξουν κυρίαρχο ρόλο στο μέλλον τόσο σε ακαδημαΪκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επαγγελματικής σταδιοδρομίας των σημερινών μαθητών.

Οι ομαδικές εργασίες είναι πάντα αποδοτικές και ωφελούν πολύ τους μαθητές. Η συνεργασία, ο εποικοδομητικός διάλογος, η ψυχαγωγία και η επίλυση προβλημάτων είναι ορισμένα από τα οφέλη αυτά. Ο κοινός στόχος για ένα έργο αναπτύσσει, επίσης, τη φαντασία τους και τον λόγο τους. Τα παιδιά με οδηγό τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει μέσα από τα μαθήματα ρομποτικής και steam, έφτιαξαν μια μακέτα με τρεις ρομποτικές κατασκευές και την παρουσίασαν εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας της. Με τον τρόπο αυτό ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους, τη λεπτή τους κινητικότητα, καθώς φιλοτέχνησαν κατασκευές και ανέπτυξαν τις προγραμματιστικές τους γνώσεις, γιατί έφτιαξαν κώδικες για τα ρομπότ, που να ταιριάζουν με την ιστορία της μακέτας. Πέρα από το γνωστικό κομμάτι αναπτύσσονται και κοινωνικές δεξιότητες όπως η ομαδικότητα, η συνεργασία, η αυτοπεποίθηση, η αυτονομία, η αφοσίωση σε έναν σκοπό και η αποδοχή της αποτυχίας η οποία αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τέλος, η Εκπαιδευτική Ρομποτική προσφέρει στα παιδιά σύγχρονες επιστημονικές και τεχνολογικές ικανότητες όπως αυτήν της υπολογιστικής σκέψης, του προγραμματισμού και της εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες. 

Στο πλαίσιο του αναφερθέντος project οι μαθητές μαθαίνουν για τις έννοιες της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης μέσω της παιγνιώδους μάθησης. Χτίζουν δεξιότητες που αναπτύσσονται μέσω του παιχνιδιού, όπως η διαρκής προσοχή, οι κινητικές δεξιότητες και οι κοινωνικές δεξιότητες με ολιστικό τρόπο. 

Θέμα μακέτας:  

“Το Παράδοξο πάρκο: Οι περιπέτειες του Σάλι και της Λίλι” 

Σε ένα παράξενο πάρκο διασκέδασης με το όνομα “Παράδοξο Πάρκο των Απίθανων Ατραξιόν”, όλα τα πράγματα φαινόντουσαν να λειτουργούν με τον δικό τους ανεξήγητο τρόπο. Επικρατούσε ένα μυστήριο… Όλα κινούνταν με απίστευτες ταχύτητες ή…ανάποδα!!!  Η μηχανή animation έπαιζε ταινίες ανάποδα και πολύ γρήγορα, η κούνια εκκρεμές έκανε τους επισκέπτες να ζαλίζονται και το μοναδικό carousel… περιστρεφόταν αργά, ανάποδα και με μεγάλες διακοπές…  Ο Σάλι, ο σαλιγκάρης, αφού επιθεώρησε όλο το πάρκο, έτρεξε όσο πιο γρήγορα μπορεί να τρέξει ένα σαλιγκάρι, για να πει τα δυσάρεστα νέα στον κύριο Μπάρτον, τον ιδιοκτήτη του πάρκου! 

Ο κύριος Μπάρτον, όμως, είχε άλλο πρόβλημα πολύ πιο σοβαρό! Η γατούλα του η Λίλη, που πάντα υποδεχόταν το κοινό είχε εξαφανιστεί!!! Ο Σάλι έπρεπε να βοηθήσει τον κύριο Μπάρτον, γιατί ήξερε πως αν δεν έβρισκαν τη Λίλη, το πάρκο τους δε θα διορθωνόταν ποτέ!!! Έτσι, όσο κι αν σας φαίνεται παράξενο…έστειλε σε μυστική αποστολή το σκυλορομπότ! Αφού τον έπεισε πως έπρεπε να βρει τη γατούλα και να μην την κυνηγήσει…το προγραμμάτισε να πάει να την ψάξει!  

Το σκυλορομπότ βρήκε τη Λίλη να κάνει βόλτες στο δάσος με τις φίλες της. Το σκυλορομπότ αμέσως ειδοποίησε τον Σάλι,, το σαλιγκάρι. Ο Σάλι έτρεξε πάλι, όσο πιο γρήγορα μπορούσε και τους βρήκε! Αφού επέστρεψαν στο πάρκο και ο κύριος Μπάρτον είδε την αγαπημένη του γατούλα, μπορούσε ανενόχλητος πια να επισκευάσει και να προγραμματίσει σωστά τα μηχανήματα του πάρκου.  

Η μηχανή animation έπαιζε κανονικά, το εκκρεμές ευχαριστούσε και διασκέδαζε τα παιδιά, όταν ανέβαιναν σε αυτό και φυσικά το carousel… λειτουργούσε φυσιολογικά και όλοι έκαναν ουρές για να ανέβουν σε αυτό!  

Και έτσι, με γέλιο και χαρά, το Παράδοξο Πάρκο των Απίθανων Ατραξιόν συνέχισε να φιλοξενεί τους επισκέπτες του, προσφέροντάς τους μια εμπειρία που θα τους μείνει αξέχαστη για πολύ καιρό. 

Τεχνικές προδιαγραφές: 

CARUSEL: Με το κουτί της lego WeDo 2.0 κατασκευάσαμε ένα αγαπημένο παιχνίδι μικρών και μεγάλων, ένα carousel. Η κατασκευή αυτή θέλουμε να περιστρέφει δοκούς που είναι τοποθετημένες κυκλικά, ώστε να θυμίζει το αγαπημένο carousel! Η περιστροφή θέλουμε να γίνεται σχετικά αργά, οπότε χρησιμοποιήσαμε την τεχνική gear down. Πιο συγκεκριμένα, στον άξονα που είναι τοποθετημένος στον κινητήρα έχουμε τοποθετήσει ένα μικρό γρανάζι, το οποίο περιστρέφει ένα μεγαλύτερο. 

ANIMATION: Παλιά για να φτιαχτούν τα animation σχεδίαζαν πολλές εικόνες και έκαναν ταχεία προβολή αυτών. Με τον τρόπο αυτό δινόταν η ψευδαίσθηση της κίνησης. Έτσι χρησιμοποιώντας το κουτί της lego WeDo 2.0. φτιάξαμε μια έξυπνη κατασκευή η οποία αποσκοπεί ακριβώς στην απόδοση αυτής της γρήγορης κίνησης των 2 εικόνων, εναλλάξ. Για να το πετύχουμε αυτό, στερεώσαμε κάθετα σε δοκούς την κεντρική μονάδα ελέγχου (εγκέφαλο) και τον κινητήρα. Εκατέρωθεν του κινητήρα υπάρχουν 2 άξονες στους οποίους είναι στερεωμένα 2 γρανάζια. Ο ένας άξονας έχει μεγάλο γρανάζι, ενώ ο άλλος έχει ένα μικρότερο. Αυτό το κάναμε, επειδή θέλουμε να δείξουμε δύο διαφορετικές τεχνικές σύνδεσης γραναζιών. Πιο αναλυτικά, ο κινητήρας έχει στερεωμένη πάνω του μια δοκό στην οποία έχουμε συνδέσει 3 γρανάζια με την τεχνική gear train. Ένα μεγάλο γρανάζι, δηλαδή, κινεί ένα μικρότερο κι εκείνο με τη σειρά του ένα μεγαλύτερο. Ο κινητήρας περιστρέφεται για 4 δευτερόλεπτα αριστερά και δίνει κίνηση στον άξονα με το μεγάλο γρανάζι. Εδώ πετυχαίνουμε πιο αργή κίνηση, καθώς ενώνονται και δίνουν κίνηση, δύο μεγάλα γρανάζια (τεχνική gear down). Αντίθετα, όταν ο κινητήρας περιστρέφεται δεξιά, στον άξονα με το μικρό γρανάζι, η εικόνα περιστρέφεται για άλλα 4 δευτερόλεπτα, πιο γρήγορα, όμως, αυτή τη φορά (τεχνική gear up). Και στις 2 περιπτώσεις δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης, έχουμε την ευκαιρία, όμως με την κατασκευή αυτή, να ανακαλύψουμε τους διάφορους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνδέσουμε τα γρανάζια και να δούμε στην πράξη το αποτέλεσμα.  

ΕΚΚΡΕΜΕΣ: Το εκκρεμές, συνήθως, το συναντάμε σε επιτοίχια ρολόγια. Αποτελείται από ένα σχοινάκι στο οποίο κρέμεται ένας δίσκος και κινείται ανάμεσα σε δύο όρια. Η δική μας κατασκευή αποτελεί ένα παιχνίδι που το συναντάμε στα πάρκα διασκέδασης. Ο μηχανισμός του είναι εμπνευσμένος από το εκκρεμές. Πιο αναλυτικά, με το κουτί της lego WeDo 2.0 ενώσαμε στο gear box, το worm gear και το wheel gear και το τοποθετήσαμε μπροστά από τον κινητήρα. Με τη χρήση δύο αξόνων δώσαμε ταυτόχρονα περιστροφική κίνηση στη κάτω πλευρά και εμπρόσθια και οπίσθια κίνηση στην πάνω πλευρά. Ο ένας άξονας πέρασε μέσα από το worm gear και συνδέθηκε στον κινητήρα. Έτσι, δόθηκε η περιστροφική κίνηση. Εκεί κάθονται τα παιδιά που διασκεδάζουν.  Αντίθετα, ο άλλος άξονας πέρασε στο πάνω γρανάζι, το wheel gear. Καθώς, λοιπόν, το worm gear αρχίζει και περιστρέφει αργά το wheel gear ο άξονας κινείται και έτσι η κατασκευή, ταυτόχρονα, περιστρέφεται, αργά, στον αέρα, δεξιά και αριστερά. 

ΓΑΤΑΚΙ: Η κατασκευή αυτή φτιάχτηκε με το κουτί της lego WeDo 2.0. Για να δώσουμε κίνηση στο ρομποτάκι βάλαμε στο κάτω μέρος της κατασκευής δύο άξονες ώστε να στερεώσουμε  4 τροχούς. Στη μια πλευρά του άξονα τοποθετήσαμε ένα wheel gear, που αποτελεί μέρος του μηχανισμού. Πάνω στη βάση του ρομπότ στερεώσαμε την κινητή μονάδα ελέγχου (εγκέφαλο) και στο πίσω μέρος του, τον κινητήρα. Στο αξονάκι του κινητήρα βάλαμε ένα μικρό γρανάζι. Έτσι, κάναμε σύνδεση gear down. Στη συνέχεια, φιλοτεχνήσαμε με κομμάτια lego το κεφάλι, ώστε να θυμίζει γάτα!   

ΣΚΥΛΟΡΟΜΠΟΤ: Με το κουτί της lego WeDo 2.0 φτιάξαμε ένα ρομπότ – σκύλο. Επηρεασμένοι από μια ταινία μικρού μήκους που στόχο έχει να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, φτιάξαμε έναν σκύλο που έχει τρία πόδια. Έτσι στη βάση του συνδέσαμε δύο άξονες, ο πίσω άξονας είχε πάνω του ένα μεγάλο γρανάζι και δύο μεγάλους τροχούς που αποτελούσαν τα πίσω πόδια του σκύλου. Μπροστά ο άξονας είχε μια μικρή ρόδα που συμβόλιζε το μπροστινό του πόδι. Στο κέντρο της κατασκευής ήταν στερεωμένος ο εγκέφαλος, ενώ στο πίσω μέρος της ήταν τοποθετημένος ο κινητήρας. Στον άξονα του κινητήρα συνδέσαμε ένα, επίσης, μεγάλο γρανάζι. 

SNAIL: Το σαλιγκάρι κατασκευάστηκε με το κουτί της lego WeDo 2.0. Ένα σαλιγκάρι έχει αργή κίνηση, οπότε για τον μηχανισμό του συνδέσαμε το gear box, το worm gear και το worm wheel. Στο κάτω μέρος του ρομπότ, τοποθετήθηκε ο κινητήρας και μπροστά του η σύνδεση των γραναζιών με το gear box. Στο worm gear περάσαμε έναν άξονα, ο οποίος συνδεόταν με τον κινητήρα και είναι υπεύθυνος για όλη την κίνηση. Καθώς περιστρέφει, λοιπόν, το worm gear, εκείνο με τη σειρά του κινεί το worm wheel. Σε αυτό το γρανάζι έχουμε περάσει ένα άλλο μικρό αξονάκι, που δεξιά και αριστερά του κρατάει δύο μικρές ροδές. Αυτές περιστρέφονται και δίνουν εμπρόσθια και οπίσθια κίνηση στο ρομπότ. Με κομμάτια lego αποδώσαμε το καβούκι του σαλιγκαριού, την ουρά του και φυσικά, βάλαμε και τις χαρακτηριστικές κεραίες του!   

Εργαστήρια ρομποτικής

οι εγγραφές ξεκίνησαν

Εξ'
αποστάσεως