
Οι μαθητές του τμήματος Ρομποτική με Lego Spike Essential και Scratch 3.0 δημιούργησαν μία πόλη και παρουσίασαν το έργο τους στο Robotakia Festival 2023 που πραγματοποιήθηκε στις αίθουσες του Ζαππείου Μεγάρου στις 11 Ιουνίου 2023 !
Το project έχει ως θέμα την κινητοποίηση της τοπικής αρχής μιας μικρής ορεινής πόλης, προκειμένου να παρουσιάσει τα αξιοθέατά της σε μια ομάδα τουριστών. Περιλαμβάνει σύνθετες κατασκευές με χρήση αισθητήρων, εμπνευσμένες από τρεις διαφορετικούς χώρους· της ψυχαγωγίας (καρουζέλ), των μέσων μαζικής μεταφοράς (τελεφερίκ) και του αθλητισμού (μπασκέτα). Ο προγραμματισμός τους έγινε με word blocks στο spike legacy app.

Ελλάδα και τουρισμός
Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης και γεωγραφικά κατέχει κομβικό σημείο, το οποίο επηρεάζει συνεχώς την ιστορία της και την πολιτική της στάση. Η βασική πλουτοπαραγωγική της δύναμη είναι ο τουρισμός, καθώς, λόγω του κλίματος, της θέσης της, της ιστορίας της και του πολιτισμού της προσελκύει όλο τον χρόνο μεγάλο πλήθος τουριστών από όλο τον κόσμο. Για τον λόγο αυτό, συνεχώς γίνονται προσπάθειες αναβάθμισης των τουριστικών εγκαταστάσεων και των παρεχόμενων υπηρεσιών, με απώτερο στόχο να δοθεί η βέλτιστη δυνατή εμπειρία στον επισκέπτη τόσο στο κομμάτι της ανάδειξης της ιστορίας και του πολιτισμού όσο και της ψυχαγωγίας. Η μακέτα, λοιπόν, προσπαθεί να παρουσιάσει τμήμα των τουριστικών υποδομών αλλά και να μεταλαμπαδεύσει ιδέες για φιλική προσέγγιση των τουριστών.
Μέσα από τρεις κατασκευές παρουσιάζεται η φιλοξενία μιας ομάδας τουριστών από τους ντόπιους κατοίκους ενός μικρού ορεινού χωριού. Αρχικά, οι τουρίστες επισκέπτονται την πλατεία του χωριού, για να δουν και να διασκεδάσουν με το παραδοσιακό καρουζέλ που έχει φτιαχτεί από την τοπική κοινωνία. Στη συνέχεια, οι ντόπιοι προτείνουν στην ομάδα να χρησιμοποιήσουν το τελεφερίκ, ώστε να επισκεφτούν το βουνό και να θαυμάσουν από εκεί την πανοραμική θέα του τόπου τους και να ακούσουν για την πλούσια ιστορία του. Μετά το τέλος της βόλτας, τούς προσκαλούν να επισκεφτούν ξανά την πλατεία, και να παίξουν έναν φιλικό αγώνα μπάσκετ που θα διοργάνωνε για εκείνους η τοπική κοινωνία του χωριού. Οι τουρίστες έμειναν πολύ ευχαριστημένοι και έφυγαν με την επιθυμία να επισκεφτούν, σύντομα, ξανά το χωριό. Το project αποσκοπεί να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές για τον τουρισμό και να αναδείξει πρότυπα φιλοξενίας, ένας θεσμός για τον οποίο φημίζεται η χώρα από την αρχαιότητα (Ξένιος Ζευς).

Λειτουργικές λεπτομέρειες
Η μακέτα αποτελείται από τρεις κατασκευές δημιουργημένες με το κουτί της Lego, spike essential. Η πρώτη κατασκευή είναι ένα καρουζέλ, το οποίο κινείται περιστροφικά, πάνω και κάτω, αυξάνοντας σταδιακά την ταχύτητά του. Η δεύτερη κατασκευή αποτελεί ένα τελεφερίκ, το οποίο προσομοιώνει την κίνηση του πραγματικού τελεφερίκ και μεταφέρει τους επιβάτες από το ένα σημείο στο άλλο. Τέλος, η μπασκέτα είναι μια κατασκευή που αποτελείται από 2 μέρη· το ταμπλό και το στεφάνι και στην άλλη άκρη υπάρχει ένας αυτοσχέδιος μηχανισμός που θυμίζει καταπέλτη. Ο καταπέλτης προγραμματίζεται να ρίχνει την μπάλα και στόχος είναι η μπάλα να μπει μέσα στο καλάθι.
Τεχνικές λεπτομέρειες
Και οι τρεις κατασκευές δημιουργήθηκαν με τη σειρά της Lego, spike essential σε συνδυασμό με επιπρόσθετα μηχανολογικά εξαρτήματα απαιτούμενα για τον μηχανισμό τους (άξονες, γρανάζια, τροχαλίες) και προγραμματίστηκαν με word blocks στο spike legacy app.
Το καρουζέλ έχει τρία (3) βασικά μέρη· τη βάση του, τον μηχανισμό και το πάνω περιστρεφόμενο μέρος. Η βάση του αποτελείται από δύο μεγάλες δοκούς στηριζόμενες πάνω σε έναν οριζόντιο άξονα και εκατέρωθεν στηρίζονται πάνω σε δύο μικρότερες περιστρεφόμενες δοκούς. Ανάμεσα στις δοκούς υπάρχει ο βασικός μηχανισμός. Ο κινητήρας κινεί έναν μεγάλο άξονα ο οποίος περιστρέφει το warm gear και warm wheel. Στην απόληξη του άξονα αυτού είναι στερεωμένο ένα μικρότερο γρανάζι το οποίο με τη σειρά του κινεί το crown gear πάνω στο οποίο είναι στερεωμένος ένας ακόμη άξονας, που με τη σειρά του στηρίζει το πάνω περιστρεφόμενο μέρος του καρουζέλ. Προγραμματιστικά, δημιουργήθηκε μια μεταβλητή για την ταχύτητα, η οποία σταδιακά αυξάνεται. Για να γίνει αυτό, αποθηκεύεται η μεταβλητή στην ταχύτητα του κινητήρα και δημιουργείται μια δομή επανάληψης. Ακόμη, ορίζεται η μεταβλητή να αυξάνεται κάθε 3΄΄.

Το τελεφερίκ είναι μια μικρή κατασκευή αποτελούμενη από δοκούς ενωμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποδίδουν ένα μικρό βαγόνι ενός τελεφερίκ. Το βαγόνι στερεώνεται σε δύο ψηλούς ξύλινους πυλώνες, που συνδέονται με ένα τεντωμένο σχοινί. Η κίνηση του βαγονιού δίνεται από τον κινητήρα που βρίσκεται στο κέντρο της κατασκευής. Ο άξονας που είναι τοποθετημένος στον κινητήρα έχει ένα μικρό γρανάζι το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε δύο άλλα μεγαλύτερα γρανάζια. Ανάλογα με την περιστροφή του κινητήρα, δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη, κινείται και η κατασκευή δεξιά ή αριστερά. Στους άξονες που στηρίζουν τα γρανάζια βρίσκονται τοποθετημένες δύο μεγάλες τροχαλίες, οι οποίες βοηθούν την κατασκευή στη μετακίνησή της πάνω στο σχοινί. Ο κινητήρας ξεκινά να κινείται με μεσαία ταχύτητα προς τα δεξιά και όταν φτάσει στο τέλος της διαδρομής σταματά για 3΄΄ , ώστε να κατέβουν οι επιβάτες. Στη συνέχεια, με αντίθετη κατεύθυνση επιστρέφει στην αρχική του θέση. Οι μαθητές πρέπει να υπολογίσουν την ταχύτητα που πρέπει να έχει το όχημα σε συνάρτηση με τον χρόνο και το μήκος της διαδρομής που έχει να διανύσει το τελεφερίκ, ώστε να σταματάει και να αρχίζει στο επιθυμητό σημείο, για να αφήνει κάθε φορά τους επιβάτες.
Η μπασκέτα είναι μια μακρόστενη κατασκευή που αποτελείται από το ταμπλό και το στεφάνι στη μια πλευρά και έναν αυτοσχέδιο καταπέλτη στην άλλη άκρη. Στη μέση της κατασκευής υπάρχει ο κινητήρας που ενεργοποιεί και κινεί τον καταπέλτη, ώστε να πραγματωθεί η βολή της μπάλας. Πιο αναλυτικά, ο κινητήρας προγραμματίζεται να πάρει συγκεκριμένη κλίση μοιρών και ταχύτητα και κάνοντας μια περιστροφή κινεί μια μεγάλη δοκό, η οποία αποτελεί τον καταπέλτη πάνω στον οποίο είναι στερεωμένη η μπάλα. Αν υπολογιστούν σωστά αυτά τα δύο δεδομένα (μοίρες και ταχύτητα), τότε η μπάλα καταφέρνει να μπει στο καλάθι της μπασκέτας. Στο ταμπλό της μπασκέτας είναι τοποθετημένος ένας αισθητήρας χρώματος, ο οποίος έχει στόχο να δίνει την εντολή της επιτυχημένης βολής στο πρόγραμμα. Εφόσον η κόκκινη μπάλα μπει στο καλάθι, ο αισθητήρας χρώματος ΄΄διαβάζει΄΄ το χρώμα και αντιλαμβάνεται πως η βολή ήταν στοχευμένη.


