Δωρεάν εργαστήρια γνωριμίας με την Ρομποτική!

Επιλέξτε παρακάτω το εργαστήριο γνωριμίας με βάση την ηλικία του παιδιού σας. «Η...
Learn more

Τα παιδιά του τμήματος Ρομποτική με Lego Spike Prime και Scratch για παιδιά Δ΄ δημοτικού δημιούργησαν ένα project σχεδιάζοντας στη Scratch 3.0 τρία ηλεκτρονικά παιχνίδια σε συνδυασμό με την πλακέτα Micro:bit και παρουσίασαν το έργο τους στο Robotakia Festival 2023 που πραγματοποιήθηκε στις αίθουσες του Ζαππείου Μεγάρου στις 11 Ιουνίου 2023 !

Τα games αποτελούν προσομοιώσεις καλαθοσφαίρισης, ενός καρδιογραφήματος και ενός space game και παρουσιάζουν την προσπάθεια μιας ομάδας παραολυμπιακών, να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και να κερδίσουν το χρυσό μετάλλιο για τη χώρα τους. Μέσα από τη σχεδίαση και τον προγραμματισμό των παιχνιδιών, οι μαθητές γνωρίζουν την έννοια της μεταβλητής, τις δομές επανάληψης και μαθαίνουν τον τρόπο σύνδεσης και λειτουργίας του Μicro:bit.  

Πρότυπα και αξίες για το σύνολο της κοινωνίας

Οι αυτοματισμοί και οι νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται σήμερα σε ένα μεγάλο βαθμό, για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες στην καθημερινότητά τους αλλά και για να κάνουν πράξη το ευ ζειν για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, κάνοντάς τα να νιώθουν ισότιμα μέλη, ενεργά και παραγωγικά άτομα της κοινωνίας. Σκοπός είναι μέσα στην κοινωνία, να έχουν ίσες ευκαιρίες με τους συμπολίτες τους και να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται αυτόνομα. Στόχος του συγκεκριμένου project είναι η ανάδειξη της ομαδικότητας, της συνεργασίας και της συναδέλφωσης, προκειμένου να επιτευχθεί ένας ανώτερος στόχος για το σύνολο της κοινωνίας.

Ζώντας στην εποχή της ταχείας πληροφόρησης και ενημέρωσης, παρατηρείται το φαινόμενο της εστίασης της κοινής γνώμης στην ανάδειξη, κυρίως, των παραβατικών γεγονότων, του μίσους και της βίας. Ειδήσεις αριστείας, προσπάθειας και προσωπικής ή ομαδικής διάκρισης στους τομείς της επιστήμης, της βιομηχανίας ή του αθλητισμού δε βρίσκονται στο προσκήνιο. Η έλλειψη αυτή, είναι σημαντική, καθώς οι νέοι στερούνται τη δυνατότητα υιοθέτησης υγιών προτύπων. Η οικογένεια, ως θεσμός, είναι αρμόδια για τη μετάγγιση αξιών, ωστόσο, λόγω της τεχνολογικής επανάστασης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενημέρωσης διαδραματίζουν επίσης, κομβικό ρόλο.

Επομένως, το κενό που προκύπτει, καλείται να το καλύψει ο τομέας της εκπαίδευσης με σχετικές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.  

Η τεχνολογία και η ομαδική προσπάθεια οδηγούν στην αριστεία

Η μακέτα έχει ως γενικό θέμα τους παραολυμπιακούς αγώνες και ως περιεχόμενό της παρουσιάζει τη συνεργασία των μελών μιας ομάδας παραολυμπιονικών να υπερκεράσουν τα όποια εμπόδια συναντήσουν στην προσπάθειά τους, ώστε να πετύχουν τη νίκη για τη χώρα τους. Ο σκληρός αγώνας της ομάδας προκαλεί το ενδιαφέρον μιας ομάδας επιστημόνων, οι οποίοι τους παρέχουν ένα πρόγραμμα προπόνησης ειδικά σχεδιασμένο να αυξάνει τις δεξιότητες που χρειάζονται, ώστε να είναι αρκετά ανταγωνιστικοί στον αγώνα της καλαθοσφαίρισης. Αυτή η έξτρα προπόνηση βοήθησε αρκετά στην προετοιμασία της ομάδας, όμως, ένας παίκτης διαγνώστηκε με πρόβλημα υγείας στην καρδιά. Οι συμπαίκτες του, θέλοντας να τον βοηθήσουν να ξεπεράσει τους κινδύνους και να αγωνιστεί με ασφάλεια κι εκείνος μαζί τους, συνεργάστηκαν και σχεδίασαν ένα πρόγραμμα παρακολούθησης των παλμών της καρδιάς του με microbit. Έτσι, ενωμένη η ομάδα, πήρε μέρος στους παραολυμπιακούς αγώνες και κατάφερε να κερδίσει το χρυσό μετάλλιο.

Το project αποτελείται από (τρία) 3 ηλεκτρονικά παιχνίδια, εκ των οποίων τα δύο (2) έχουν ως βασικό χειριστήριο την ηλεκτρονική πλακέτα microbit.  

Λειτουργικές προδιαγραφές

Τα εργαστήρια είναι τρία (3) διαφορετικά games και αποτελούν μέρη μιας ιστορίας που σκοπό έχει να ευαισθητοποιήσει και να διδάξει τα παιδιά αξίες, ώστε να υιοθετήσουν στο μέλλον υγιή πρότυπα μίμησης. 

Το πρώτο παιχνίδι, Arcade game, έχει σκοπό να προσομοιώσει τις παλιές παιχνιδομηχανές και έτσι χρησιμοποιώντας ως τηλεχειριστήριο την πλακέτα microbit, ο παίκτης πρέπει να οδηγήσει και να ελέγξει ένα διαστημόπλοιο στο διάστημα αποφεύγοντας τους αστεροειδείς, τα μικρά σώματα του ηλιακού συστήματος, που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον ήλιο. Στη συνέχεια, το Cardiogram, αποτελεί προσομοίωση του πραγματικού καρδιογραφήματος και έχει σκοπό να ενεργοποιήσει τη λεπτή κινητικότητα των παιδιών. Ο παίκτης πρέπει να ενώσει τις τελείες που έχουν προγραμματιστεί στο φόντο του, χρησιμοποιώντας τη γραφίδα του microbit. Όσο πιο σταθερά καταφέρει να το κάνει, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να σώσει τον ασθενή και να κερδίσει το παιχνίδι. Είναι ένα παιχνίδι που δεν απαιτεί γνώσεις σχεδιασμού, αλλά αναπτύσσει τη λεπτή κινητικότητα. Τέλος, το Paraolympic game, είναι ένα παιχνίδι που παρουσιάζει έναν παραολυμπιονίκη να παίζει καλαθοσφαίριση. Αυτό που θα πρέπει να μελετάται κάθε φορά είναι η ταχύτητα με την οποία θα ρίξει ο παίκτης την μπάλα αλλά και την κατεύθυνσή της, έτσι ώστε να μπει καλάθι.   

Τεχνικές προδιαγραφές

Τα games σχεδιάζονται και προγραμματίζονται εξ ολοκλήρου από τα παιδιά με κάθετο προγραμματισμό scratch.  

Arcade game

Το Arcade game, προϋποθέτει τη σύνδεση της πλακέτας microbit στο πρόγραμμα. Τα στοιχεία που αποτελούν το παιχνίδι είναι το διαστημόπλοιο και 3 αστεροειδείς. Αρχικά, με τη χρήση του ενσωματωμένου γυροσκοπίου γίνεται ο έλεγχος του διαστημόπλοιου και η πλοήγησή του στο διάστημα. Αν η κλίση της πλακέτας είναι μπροστά ή πίσω, το διαστημόπλοιο κινείται προς τα πάνω και κάτω αντίστοιχα, ενώ αν η κλίση είναι δεξιά και αριστερά το σκάφος μετακινείται δεξιά και αριστερά στον γαλαξιακό ουρανό. Οι αστεροειδείς εισάγονται και προγραμματίζονται να κινούνται αυτόνομα και τυχαία από το πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα αποφασίζει και κινεί σε τυχαία θέση στους άξονες x, y τα αντικείμενα των αστεροειδών, έτσι ώστε ο παίκτης να μην μπορεί να προβλέψει τη μετακίνηση και να βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα να αλλάξει, αν χρειαστεί, την πορεία του διαστημόπλοιου, ώστε να καταφέρει να φτάσει σώο στο τέρμα. Αν ένας ή περισσότεροι αστεροειδείς αγγίξουν το διαστημόπλοιο, τότε ο παίκτης χάνει και αρχίζει την προσπάθειά του από την αρχή.  

Cardiogram

Το Cardiogram, είναι ένα scratch game το οποίο συντίθεται από τρεις ομάδες αντικειμένων: το backround μιας καρδιάς, την πένα σχεδίασης και τις κουκίδες που στο σύνολό τους αποτελούν το καρδιογράφημα ενός υγιούς ανθρώπου. Αρχικά, δημιουργείται το φόντο του παιχνιδιού και τοποθετείται μια καρδιά ως αντικείμενο, η οποία προγραμματίζεται να μας δείχνει αν πετύχαμε τον στόχο μας ή όχι. Αφού θέσουμε τις συντεταγμένες του αντικειμένου στο φόντο, ορίζουμε, όταν πατάμε το κουμπί Α στο microbit, το πρόγραμμα να μας οδηγεί σε νέα προσπάθεια σχεδίασης του καρδιογραφήματος, ενώ, όταν πιέζουμε το κουμπί Β, το πρόγραμμα να μας οδηγεί στη νίκη, επειδή καταφέραμε να σχεδιάσουμε πειστικά το καρδιογράφημα του ασθενούς. Στη συνέχεια, τοποθετούμε σε συγκεκριμένες συντεταγμένες τις εννιά (9) κουκίδες στο φόντο, οι οποίες απεικονίζουν το καρδιογράφημα ενός υγιούς ανθρώπου. Τέλος, προγραμματίζεται  η πένα, η οποία ελέγχεται με το γυροσκόπιο του microbit. Αφού οριστεί η αρχική θέση της πένας, δημιουργείται μια δομή επανάληψης που αλλάζει τη θέση της πένας, ως προς τον κάθετο (y) και οριζόντιο (x) άξονα, έτσι ώστε να σχηματιστεί η κόκκινη γραμμή που θα ενώσει τις κουκίδες και θα σχεδιαστεί το καρδιογράφημα. Αν η πένα βγει έξω από τον χώρο σχεδίασης, τότε η γραμμή αλλάζει χρώμα και από κόκκινη γίνεται μαύρη. 

Paraolympic game

Το Paraolympic game, τέλος, είναι ένα παιχνίδι που αποτελείται από τρία (3) αντικείμενα· τον παραολυμπιονίκη, ένα βελάκι που δείχνει την κατεύθυνση της μπάλας και την μπάλα του μπάσκετ. Ο βασικός προγραμματισμός του παιχνιδιού ξεκινάει από το αντικείμενο του βέλους. Το πρόγραμμα βασίζεται σε δύο μεταβλητές· την επιθυμητή ταχύτητα και κατεύθυνση που θέλουμε να δώσει ο παραολυμπιονίκης στη μπάλα. Οι μεταβλητές στην αρχή, του παιχνιδιού ορίζονται ως μηδενικές και στη συνέχεια ο παίκτης ερωτάται κάθε φορά να επιλέξει τις επιθυμητές μοίρες και ταχύτητα. Αυτές αποθηκεύονται προσωρινά στη μεταβλητή και ξεκινάει ο γύρος της προσπάθειας. Αν ο παίκτης πετύχει την κατάλληλη γωνία και επιτάχυνση, και καταφέρει η μπάλα να αγγίξει το στεφάνι του καλαθιού, τότε η βολή είναι πετυχημένη, διαφορετικά το πρόγραμμα μας οδηγεί σε νέα προσπάθεια.  Το αντικείμενο της μπάλας προγραμματίζεται να κινείται κάθε φορά ανάλογα με τα νούμερα που έχει θέσει ο παίκτης στις μεταβλητές. Αν η μπάλα αγγίξει το στεφάνι, τότε ενεργοποιείται το αντικείμενο του παραολυμπιονίκη να δηλώσει τη νίκη του, ενώ αντίθετα, αν η προσπάθεια αποβεί άκαρπη, ο παραολυμπιονίκης παραινεί τον παίκτη σε μια νέα προσπάθεια.  

Εργαστήρια ρομποτικής

οι εγγραφές ξεκίνησαν

Εξ'
αποστάσεως